samedi 12 novembre 2011

succombez à la Love revolution d'Inna Modja !

Son French cancan nous a envahi les oreilles tout l'été et si j'ai bien résisté au début, plus irrité que charmé par le couplet sans queue ni tête jouant simplement sur les sonorités "Coco choco Chanel & chocolat...", je dois avouer finalement m'être laissé surprendre à fredonner ce Monsieur Sainte Nitouche finalement très Motown-ien au refrain charmant et à son clip amusant où j'ai vu comme une ode à Monsieur Saint Laurent. De là à acheter l'album de la belle, il y avait quand même comme un fossé mais le second extrait, La fille du Lido, lui, m'a dès le début conquis et je me suis décidé à lui donner le temps d'une écoute dès sa sortie lundi dernier et... me suis acheté le CD jeudi en repérant des idées de cadeaux de fin d'année...

D'origine Malienne, la belle Inna, - à ne pas confondre avec la reine du dancefloor, Inna tout court, ou Inna, la roumaine -, Modja donc de son nom de scène, bien que Bocoum de son nom de famille, n'en est pas à son coup d'essai puisque c'est en 2009 que paraît son premier album, Everyday is a new world, soul/folk acoustique bluesy finalement proche de ce que fait Jason Mraz avec qui la belle se fit remarquer sur un Taratata, avant de sortir en single It's alright et surtout un sautillant Mister H moins mélancolique que la tonalité générale de l'album. Je ne m'étais intéressé à son cas que par hasard lorsqu'elle reprit Des'Ree avec un Life plus pétillant et déjà inspiré de la soul américaine période Motown comme ses nouveaux titres.

Vu la couverture médiatique de son French cancan cet été, il me fut impossible de louper son retour et comme je le disais plus haut, je me laissais embarquer comme malgré moi, plus encore que par sa version de Life que je m'étais finalement contenté d'apprécier comme une reprise que l'on épingle dans sa collection de covers. C'est bien La fille du Lido qui changea tout puisque, tout en continuité français/anglais Motown-esque avec son tube précédent, ce nouveau single a l'avantage d'avoir un refrain immédiatement accrocheur et mémorisable, avec ses paroles en français qui se retiennent bien et une rythmique imparable qui fait battre la mesure donne envie de se lever pour remuer du popotin... Bien que plus diversifié, sa Love Revolution m'a donc suffisamment plu lors des previews pour que je l'emporte chez moi et occupe même sa place dans mon blog ; la consécration, quoi ! LOL

Presque entièrement écrit à quatre mains avec Alexandre Azaria, qui réalise le tout également, cet album semble être le bébé d'une belle rencontre artistique et a manifestement été réalisé dans la bonne humeur, puisque ça s'entend et que la jeune et belle chanteuse semble bien plus épanouie et en phase avec son âge sur les rythmiques de ce second opus que sur ceux de son précédent album, finalement triste à mourir...
L'album démarre doucement avec de doux choeurs presque gospel qui déroulent le tapis rouge pour la voix d'Inna Modja sur un Big apple tout en anglais qui cache bien son jeu et enrole très vite des cuivres et une sympathique rythmique soul qui élève le morceau de son intro plus lente. Dès ce premier titre, l'esprit Motown est dans la place et je sens qu'il ets là pour rester tout du long !
Kinks in my hair enchaîne toujours plus gospel/soul avec des choeurs omniprésents pour ce deuxième titre tout en anglais, et je comprends que le français/anglais des deux singles n'est finalement qu'une accroche pour les radios (et le public) pour biaiser leur politique des quotas et être playlistée. Ce nouveau titre toujours uptempo fait cependant la place un peu trop belle aux choeurs plus puissants que la voix lead d'Inna je pense car c'est Angie Cazaux-Berthias (créditée aux choeurs de tout l'album) qui remporte mon coeur...
Heureusement, c'est French cancan (Monsieur Sainte Nitouche) qui suit et on est en territoire connu avec ce méga-tube de l'année 2011. A part l'effet répétitif "coco/chanel" dont je parlais précédemment, j'aime finalement beaucoup cette ritournelle entrainante qui, il faut bien le reconnaître, a un refrain imparable qui se vrille dans la tête et ne veut plus en sortir pour el reste de la journée ! Soutenu par son clip amusant et sexy, ce n'était que justice qu'il trouve son public...
Une guitare sèche démarre le morceau suivant et l'ambiance redescend pour retrouver la mélancolie folkeuse que j'avais entraperçue sur son premier album, sauf que ce You love me n'est pas si triste et morne que ça ; la mélodie va et vient comme une rivière autour du texte, une nouvelle fois 100% en engliche, et je me surprends à dodeliner de la tête en rythme... Bon signe, ça !
Emily, le titre suivant qui s'étire sur plus de cinq minutes, récupère une ryhtmique plus appuyée pour un titre qui se fait plus symphonique avec des arrangements de cordes qui entourent bien le clavier très présent des couplets mais se fondent plus dans le refrain en wall of sound Spector-ien. Là encore, l'univers est philly-retro américain mais j'aime bien.
"L-I-D-O, un jour ce sera L-I-D-O, la fille du Lido..." entonne joyeusement Inna et le second tube de l'album ramène de la fraîcheur et de la légèreté. S'il ressemble à French cancan, ce n'est pas seulement parce que La fille du Lido alterne de la même manière couplets en anglais et refrain en français sur une rythmique d'inspiration 60's bien appuyée, mais aussi et surtout parce que les paroles de ce second single continuent la thématique franco sexy Parisienne de la belle de la mode / cabaret. Son clip est plus sexy encore que le précédent et Inna Modja capture vraiment l'oeil du spectateur autant que ses nouvelles chansons lui vole son coeur. La prononciation de l'alphabet du nom du cabaret, finalement très américaine (à la L.O.V.E.), apporte une touche encore plus addictive à la chanson lors du break comme il avait d'emblée pris place dans l'intro et je me dis que le duo Inna Modja / Alexandre Azaria n'use que de bonnes ficelles pour se tisser des tubes.
For my land, qui suit et semble dédié à son Mali d'origine, sonne presque inspiré des bayous de New Orleans même si on n'est pas non plus complètement dans l'esprit cajun non plus ! A nouveau 100% en anglais, c'est en tout cas un titre d'album fort où la belle exilée chante ses racines.
Retour du français sur I'm smiling et cette fois, surprise!, c'est sur les couplets, l'anglais se préservant pour le refrain. La recette mélodique est également différente des deux singles précédents, moins pop insouciante mais toujours très rythmée et accrocheuse... Futur single prévu ? J'aime particulièrement l'accroche pré-refrain "Je veux vivre à la cool comme un rasta man du Mali..." où la voix d'Inna se fait presque gutturale. A noter que ce titre est le seul qu'Inna n'a pas co-écrit avec Azaria, mais avec Rémi Lacroix, ce qui explique peut-être la différence d'inspiration du morceau.
Une guitare bluesy démarre le titre suivant, Homeless, au texte fort de sens mais au refrain qui n'en oublie pas moins d'être très mélodique et presque tubesque de simplicité : un morceau qui devrait prendre toute sa dimension sur scène, repris en choeur par le public. Je ne peux m'empêcher d'y voir un de mes titres préférés bien que cette guitare qui gratouille totu du long ne fasse pas partie du tout de mes sons chéris habituels...
Ex-girlfriend repart dans la soul sirupeuse avec ses cordes et cuivres généreux, sa caisse claire qui tambourine en ouverture de refrain et l'on se croit à Philladelphie à écouter une émission mythique américaine où Inna croiserait Otis, Aretha et autres sources d'inspiration manifestes du duo ; bon titre de fin d'album, mais pas assez accrocheur pour en être extrait en single...
Spirit enchaîne et c'est déjà la fin du tracklisting de l'album tel que noté sur la pochette de mon CD. Avec ses couplets plus parlés que chantés et son long texte presque slammé sur des cordes magnifiques comme Benjamin Biolay sait paraît ses morceaux, cette ultime nouvelle compo allonge un peu plus le plaisir finalement et c'est ce titre qui donne le titre à son album puisqu'elle y chante que la "Love evolution is the new revolution". Le refrain planant se fait presqu'incantatoire avec la voix d'Inna qui s'y mélange avec les choeurs. Ça aurait fait une belle fin d'album sauf qu'on a droit à des bonus !
D'abord Life, le single hors album de l'année dernière et reprise de Des'Ree, dans un arrangement finalement très annonciateur de la route que la belle allait emprunter, puisqu'à la rythmique presque identique à ses deux singles de 2011, et aux arrangements riches et chauds, sirupeux à vous couler dans les oreilles comme du miel sonore réconfortant pour l'âme.
C'est ensuite la version anglaise de French cancan qui se fait sa place en bonus sur mon CD, avant son remix par Cutee B, et le "Monsieur Sainte Nitouche" devient "Monsieur Scandalous" même si "je suis enchantée" reste inchangé, de même que les coco-choco-chanel-chocolat, bizarrement moisn énervants...?
Enfin, le remix électro clôt l'album comme un cheveux sur la soupe car même s'il est réussi et qu'il place le titre dans un style que j'aime beaucoup, il remet la musique d'Inna Modja dans le son d'aujourd'hui alors qu'elle s'est évertuée tout au long de l'album de s'en échapper pour mieux replonger dans la musique américaine 60's/70's et y puiser son inspiration. M'enfin, je ne vais pas m'en plaindre puisque c'est ce genre de remix qui souvent me fait apprécier une chanson que je trouve fade sinon, et elle montre surtout que la jeune chanteuse ne perd pas pour autant pied avec la jeunesse actuelle...

Résultat des courses : de la pop/soul tour à tour pétillante et vibrante et un virage à 180° salvateur pour l'Inna Modja morte vivante rencontrée du temps de son premier album. Dommage cependant qu'il n'y ait pas d'autres Fille du Lido sur le CD, même pas un petit remix électro !

















vendredi 11 novembre 2011

The Wanted's new album is called Battleground...

The Wanted's second album Battleground has been released last monday in the UK and I have just received my Deluxe Edition (with 5 poscards AND 4 bonus tracks) yesterday. Today, after a couple listens, I am ready to post my track by track review for it... Although it will take some time for me to forget about their first album's top quality to appreciate every single song on this new CD, I recommand it to anyone still in love with boysbands, or any girl who can have a crush on any of the five lads, or simply anyone who's a true pop addict. And here are 15 simple reasons :

1/ GLAD YOU CAME 3:18 10/10
The album opens perfectly with their summer #1 hit Glad you came and its beautiful acoustic intro chorus, sung by Max George alone. I said it all when I first posted about it in July but I think I will never get enough of this song even though it is very repetitive, with only one verse repeated after its first chorus, but with other boys on lead vocals. This Ibiza inspired dance/pop anthem has a joyous chant as bridge that makes every crowd sing along in concert and an addictive & festive beat you cannot escape. It is the first single released in France and I really hope it'll become the breakthrough hit the boys need here to reach more success.



2/ LIGHTNING 3:24 10/10
The next track is current single Lightning, and like its predecessor or The Wanted's first single All time low, it was written by Steve Mac & Wayne Hector with Ed Drewett. Lightning is another techno/pop song that combines pure pop song structure and brilliant upbeat chorus with electro dance arrangements and hypnotizing beats. The way the boys sing the pre-chorus lines is particularly sexy I feel, with the "Your skin, your touch, your kiss, the rush, too much..." and this part of the song has its own rhythm that got used as vocal bridge before final chorus, and I still feel the song's way too short. UK Charts' #2 hitsingle well deserved !



3/ WARZONE 3:38 9/10
There's a change of pace on next track and forthcoming single, Warzone, that gives its title to the album as its chorus includes the line "I gotta learn to say goodbye now, I throw my armour down and leave the battleground..." Its video has just premiered and it is a nice heartbreaking mid-tempo pop song -or uptempo ballad, as you want- where all the five boys share the vocals, even though Max George's lead is prominent on the chorus. He and Nathan Sykes co-wrote the song with its producer Harry Sommerdahl and Jack McManus, and I feel they both make the song their own, even though James 'Jay' McGuiness shares a complete verse too. It is not the song I would have chosen for next single myself, but I understand the tip, a big ballad to be released after Christmas in January to make their girlie fanbase's hearts melt and get a new number 1... I must admit that I'm waiting for the dance remixes to come as I can hear it gettin' remixed with ease !



4/ INVINCIBLE 3:10 10/10
Then comes the track I would have thought as next single first after one hearing, but sure it would have been too similar in sound to their two latest singles Glad you came and Lightning... because Invincible is a heavenly made dance/pop anthem with an electro rhythm that only echoes in the intro and really starts with the first chorus. In fact, the verses are very laid-back in rhythm but you can feel a silent pressure of the beat that is to come and get the whole song become his own. Once more, it is Max & Nathan that co-write it with the producer, thsi time Fabian 'Phat Fabe' Torsson (who did Weakness on their first album), although still with Jack McManus who gets credited for the strings, and I really think this one is no filler at all ! I so hope it'll be chosen as a further single 'cos it has H.I.T. written all over ! Mixed by Jeremy Wheatley, it doesn't even need any remix job done to fit discotheques, it is club perfect.

5/ LAST TO KNOW 3:34 7/10
Last to know sounds a lot different, having from its intro Jay going in some Massive Attack drum-n-bass territory, with a phatt beat and organic arrangements. Produced by a duo I don't know (Paro & Tortuga) and written by swedish people, this one is surely a song their record company proposed to them and had them fall in love for. It has a nice vibe I can't help but love, even though I first wondered where they were going...

6/ I'LL BE YOUR STRENGTH 3:25 10/10
Starting all acoustic with only a piano then vocals, I'll be your strength is a beautiful emotional ballad that Jay and Nathan co-wrote with producer Brian Higgins and his Xenomania cohort (a short Youtube post showed them at Brian Higgins' place after some recording session previously this year). I immediately fell in love with it, as it has an immediate attractive and touching effect when you listen to it, but I did wonder how it could be produced by the Xenomania team and not sound like their usual stuff (think Girls Aloud !). It is only with the song's bridge and with the start of the last third of the song that the rhythm is increasing and the vocals get stronger than ever to lift the calm ballad into a very powerful anthemic piece of art. I wish this one had been chosen as Christmas single !

7/ ROCKET 3:17 10/10
With All time low gettin' remixed this year for example, The Wanted boys are seemingly intending to breakthrough America and Rocket looks like a new step in that direction, being produced by US top producer Christopher 'Tricky' Stewart and being a song written by none other than chartmaker Diane Warren ! And like the boys are used to, their Rocket sounds like a power-ballad, a lot more pop/rock than the first dance/pop tracks of the CD, and it doesn't miss a strong single potential neither... The lyrics seem fitted for the boys and their goal at universal fame and global success. It is the perfect anthemic feel-good song and it showcases brilliantly the boys' vocal abilities too with the chorus seeing them going into very high notes. This is another one that could very easily be receiving some remix treatment on a single release, while I'll be your strength would be harder for remixers to work on, me think...

8/ I WANT IT ALL 3:21 7,5/10
Guy Chambers is back on board on this one, after he already produced some tracks of their eponyme first album, and it is Siva Kaneswaren who's on co-writing credit (along his brother Daniel) and most vocals, and I want it all starts like I'll be your strength, as an organic beautiful emotional ballad, and I feel it could lead into something else... but it fails to evolve into anything else and leaves me a little in hunger for more ; It is nice and pleasant and emotional and all, but I feel it misses something else that could have elevated the song a little higher. Siva doesn't fail on this one though and his vocals are stronger than ever, even though I think they are not recognizable like Max or Jay's.

9/ THE WEEKEND 3:08 9,5/10
The boys must have felt that string of pop/rock mid-tempos would bore me a little and with The weekend, they bring the beat and the techno sounds back ! This time, it is Tom parker and once again Nathan Sykes that co-write this song with their producer Chris Young (who did Personal soldier on their first album) and it starts with a techno sound that reminded me of the intro of Simone Angel's Let this feeling 1993 dance hit, but finally doesn't sound sampled at all after checking it back... The first verse is all calm and moody, with the electro rhythm in the background increasing little by little until it finally explodes with the chorus, but it is not as strong as it should've been, I feel. The lyrics are sexy and raucnhy though and could easily make their fans scream and wet their pants for sure, but I think it is the music, and not the words on this one, that makes it memorable enough.

10/ LIE TO ME 3:44 9/10
Lie to me's intro returns into smooth and sticky mid-tempo like Last to know was, but when comes the chorus, you get a ful powerful pop/rock anthem in your face, one you cannot escape and love or adore for sure ! This one is co-written by Tom Parker with producer Eliott Kennedy and some Steelworks partners, and it sounds like the perfect hit Westlife would have been dyin' to record for their split final album.

11/ GOLD FOREVER 3:58 10/10
The normal CD ends with the first single The Wanted released from it, Gold forever for the Comic Relief in March 2011 and gave them a #3 in the UK charts. The song still sounds good and it is a nice way to end their album with an old hit their fans hadn't on their first album. This one was another Steve Mac / Wayne Hector written hit, although with Claude Kelly and not Ed Drewett, and the first in line of the boys' techno/pop string of hits. Starting all smooth and calm, Gold forever evolves into a powerful addictive dance song where Max George's vocals shine all through it. I'll sure still be listening to it in a couple years ahead !



12/ DAGGER 3:49 9,5/10
But the need I had to buy the Deluxe Edition CD was not to possess the five boys' postcard, but the bonus tracks that were included after that initial 11 songs tracklisting, and the first is an uplifting dance/pop song that Siva and Nathan co-wrote with ex Pete Waterman partner Andrew Frampton, who's on production duties along his brother Dan on the mix. Dagger has some mid-tempo verses but a very strong chorus with a furious rhythm you cannot escape. Siva's vocals, when not mixed with others, do sound a bit light on this one though, and that may be the reason why it had been relegated as a bonus track only...

13/ ROCK YOUR BODY 3:54 9/10
Rock your body sees the five lads of The Wanted all reunite on co-writing credits, and back with Chris Young, on production too. The song has beautiful string arrangements but still relies a lot on heavy dance rhythm, so it is all in all a nice mix package, with good joyful vocals by all five boys, the kind of song they will happily sing in concert, jumping and shouting in between to make the crowd react ; a good album track, but not good enough to become a single and be included in the tight 10 starters of the CD.

14/ TURN IT OFF 3:33 8/10
Turn it off is a strange funky pop/rock dance anthem that Siva and Jay co-wrote with Harry Sommerdahl and Britt burton. I've said it all, it mixes everything, funky elements, smooth sounds but with dance beats and rock chant, and despite all these opposite inspirations, it sounds brilliant and once more very joyful and uplifting !

15/ WHERE I BELONG 4:08 8,5/10
Siva's back on vocals and co-writing duties alone for the very last track of this Deluxe Edition CD, and the intro of Where I belong reminds me of Ryuchi Sakamoto's Forbidden colours. It doesn't last too long though, as it is only because of the echoed piano notes in the background while Siva's voice starts singing the first verse. Then more gentle and subtle electronic elements are added to build a beautiful melodic background for this Eliot Kennedy / Steelworks produced song that is not immediate in the sense that it doesn't sound like your usual pop song, but it is really a winning combinaison though ; I like it very much and it is a brilliant way to end the album because it makes The Wanted sound different. Or is it the additional mixing touch that Ash Howes added to it that made the difference ? Or maybe just that the song is not invaded with Max George's or other boys' backing vocals ? This one is different ; but still as good.

So in conclusion, this second album from The Wanted is good and great and it doesn't even have a single song I do not like, and after some listens, some non-single ones really stand as major parts (Invincible, Rocket and I'll be your strength) and future possible singles, but while the first CD sounded like a whole, this one is a little too diverse in sounds, with tracks all techno/dance (not that I complain about them!) and others more in the veins of last album, pop/rock with something more clubby in it, and with the boys only uniting on one bonus song to write together, I fear these seperate directions could get them splitting from one another... I hope not, or maybe it is just the way they have found to please each of them and make an album they can be proud of.

I have only one negative thing to say against Battleground in fact : I don't like its cover nor the photoshoots in the booklet (with all lyrics) at all !
What's this cover with red sky and purple mountains ? I wish the Deluxe Edition could have had a different cover with natural colours at least.
And Island Records (no more Geffen / Polydor, although still a Universal label...) make them look like a rock band. I don't think that will make them sell more... Or do they really fear the Boysband stamping ?!
On the contrary, the five postcards with the boys in front of a white brickwall look better, but the digipack has no place to insert them so they are just there, between the CD and the booklet's cardboard... I suppose I'll be the only one not to put them on my wall so I am the only one to notice this... LOL.
Now do yourself a big favour and just go buy this A.S.A.P. !
So they'll sell billions of CD/downloads, and they'll be able to record another one, and another one, and another one again... that will please me :)

mercredi 9 novembre 2011

Madonna's new single "Give me all your love" !

Here's a preview for Madonna's forthcoming single produced by Martin Solveig, Give me all your love. It does indeed sound a bit like the best songs that were on his latest album Smash! Enjoy !



lundi 7 novembre 2011

The Saturdays' "On your radar" preview

Before its release on 21st of November, here comes a preview mixture of the songs of The Saturdays' third studio album (or 4th if their Headlines! EP counts), On your radar, that features production work from Xenomania, Steve Mac, Lucas Secon, Carl Falk or David Eriksen just to name a few.




And here's the tracklisting :
01/ All Fired Up
02/ Notorious
03/ Faster
04/ My Heart Takes Over
05/ Get Ready, Get Set
06/ The Way You Watch Me (feat. Travie McCoy)
07/ For Myself
08/ Do What You Want With Me
09/ Promise Me
10/ Wish I Didn't Know
11/ White Lies
12/ Last Call
13/ I Say Ok
14/ Move On U

dimanche 6 novembre 2011

DU TEMPS, le nouveau single de Mylène Farmer !

Tout frais, tout chaud, et avant que la video Youtube disparaisse sûrement du fait d'Universal, écoutez le tout nouveau titre de Mylène Farmer, écrit avec Laurent Boutonnat, Du temps.
Il s'agit d'un des deux inédits qui complèteront la liste des singles des années 2000 de la belle rousse qui figureront sur sa nouvelle compilation Best Of, appelée 2001-2011, et qui sortira le 5 Décembre prochain.
Je trouve que ce nouveau titre ultra-dansant sonne comme ses prédécesseurs produits par RedOne tirés de Bleu Noir. Le nom du second inédit est Sois moi (be me) et j'espère qu'il sera aussi bon que Du temps parce que j'aurais aussi beaucoup aimé que ce soit la version solo du C'est pas l'heure enregistré en duo avec Line Renaud...


Du temps, du temps, du temps
Il te faut du temps, du temps, du temps, non non non
Suppose que je te dise
L'amour en est la cause
Que nos chemins de vie
Parfois nous superposent
C'est le mien
J'm'en fous
Mon chagrin
C'est tout
L'antidote au pire
L'anti "pas mourir"
Moi je veux vivre, aller haut
Pouvoir me dire que c'est beau
Mais pas du temps, du temps, du temps
Il te faut du temps, du temps, du temps, non non non
Suppose que je te dise
Au fond de moi sommeille
Un continent de vie
De tes monts et merveilles
C'est le mien
Mais vous
Mon destin
S'enroule
Autour de tes reins
Amour je sens bien
Moi je veux vivre, aller haut
Pouvoir me dire que c'est beau
Mais pas du temps, du temps, du temps
Il te faut du temps, du temps, du temps, non non non

Sans oublier de remercier http://anamorphoseum.blogspot.com/ pour l'exclu !

nouveau virage electro pour un chanteur issu de la télé-réalité

Après Jérémy Amelin (dont on attend toujours la sortie de l'album Blaster) ou Matthew Raymond-Barker et son excellent Trash (Tout le monde jump sur le bar), nouveau virage électro pour un chanteur français issu de la télé-réalité, l'ex-Star Académicien Sofiane qui, relancé par sa participation à l'émission "les anges de la télé-réalité" sur NRJ12a publié il y a quelques jours déjà un tout nouveau single, It's OK, it's alright, écrit et réalisé par l'ancien membre du groupe Roman Photo et célèbre producteur de Lorie, Johnny Williams, avec son compère de Ocean Drive, Gilles Luka.
Alors que son premier album Comme je suis, sorti chez EMI en 2007, était 100% variété soul/R&B à la française, et porté par l'adaptation française de la BO de High School Musical, Briser mes chaînes ou la reprise Dis-lui, Sofiane n'a pas rencontré le succès qu'il aurait pu et son deuxième album enregistré en 2009 a été abandonné. Revenu dans le giron d'Universal, il revient en 2011 avec un gros son électro/dance franco/anglais pas si éloigné de ce que Gilles Luka a l'habitude de nous proposer, annonciateur d'un album enregistré aux states dans la même veine. J'espère qu'il ne mettra pas aussi longtemps à sortir que celui de Gilles Luka justement... En attendant, pour vous faire une idée, voici un montage video du single et le lien pour vous l'acheter immédiatement après bien sûr ;)


http://itunes.apple.com/fr/album/its-ok-its-alright-radio-edit/id472743210

vendredi 4 novembre 2011

Michal de retour avec son nouveau (Self)Concept...

C'est en Juin 2009 en première partie du concert d'Ysa Ferrer au Bataclan que j'ai entendu pour la première fois Self Concept, enfin, je devrais dire découvert, puisque j'avais bien entendu déjà écouté plus d'une fois la voix de son interprète, Michal, mon chouchou de la Star Ac' 3.

Après son premier album De l'or et des poussières en 2004 et son second All alone with my gueule fin 2007 et avant qu'il ne se fasse jetter par Universal, j'étais tombé sous le charme du talentueux jeune polonais à la voix légèrement chuintante des primes de TF1, pour ses magnifiques interprétations piano/voix qui avaient éclairé les plateaux de la Star Academy, celle qui vit Elodie Frégé l'emporter, et partager son contrat d'un million d'euros avec son camarade Michal justement.
De son premier album, un peu pêle-mêle vite assemblé par Universal et lancé par l'affreux single rétro poulbot Tu mets de l'or, j'ai surtout retenu ses deux beaux duos avec Elo justement, J'ai murmuré va-t-en et Viens jusqu'à moi, la version studio de sa reprise de Mylène Farmer Ainsi soit-je de la Star Ac' et le second single promo et planant Deauville qui est mon titre préféré. Mais d'autres titres des 15 plages qui composaient ce CD valaient aussi plus qu'un écoute, telles que les deux compos personnelles qu'il avait réussi à placer, Refaire ma vie et Place des lilas, Je veux faire un rêve aussi, où je ne remarque qu'aujourd'hui qu'il y chantait déjà pouvoir "rencontrer Adam ou bien Eve", et enfin Ecrire, la magnifique chanson de fin écrite et composée par son compagnon d'alors.
Je passe sur l'inédit Mon tout, second single commercialisé l'année suivante, pour avouer que son deuxième album m'avait immédiatement plus plu que son premier, à commencer par son single All alone with your gueule. Il est vrai que ce second opus montrait Michal vraisemblablement libéré des conseillers artistiques post-Star Ac' d'Universal et qu'on sentait qu'il s'était lâché et avait plus offert de lui-même, en adoptant un son résolument plus rock, plus dance aussi, et en se parant des sonorités new wave qui l'avaient inspiré, tout en jouant toujours sur d'autres titres la carte de l'émotion douce et sensible. Dommage que Ça ou Quelle belle espérance par exemple n'aient eu le temps de conquérir les radios avant qu'Universal arrête les frais et rende à Michal son contrat. A la réalisation de cet album plus personnel, il est intéressant de noter qu'officiait déjà Pavle Kovacevic, aujourd'hui toujours complice de Michal et réalisateur de What's your name?, premier album du Michal ré-inventé en tant que Self Concept.

C'est donc live sur la scène du Bataclan que j'entendis pour la première fois les nouvelles compos new wave et en anglais du projet musical Self Concept. Si je fus quelque peu dérouté au premier titre, je retombais sous le charme du slave, même emplumé et caché derrières ses lunettes noires et jupon de cuir. A reprendre mes commentaires postés sur mon blog à l'époque, sa musique "moîte et collante" me mit comme "en transe" tel un "prêtre indien vaudou capturant ses victimes sonique avec une mélopée rythmée et sensuelle". Il me semblait alors qu'un temps d'adaptation était nécessaire avant que "mon coeur calque son rythme sur le beat deep et phatt" de sa musique. C'est toujours un peu vrai aujourd'hui à mon avis, l'univers visuel comme sonore de ce Self Concept demandant un investissement de l'auditeur pour se laisser embarquer ; on n'est pas dans l'électro/R&B à la mode Guetta, mais bien dans une électro-pop new wave du 21ème siècle tour à tour symphonique, suintante et provoquante.
J'avais téléchargé l'EP digital 5 titres éponyme sorti l'année dernière sur Emusic (http://www.emusic.com/listen/#/artist/Self-Concept-MP3-Download/12940644.html:) et avais -je l'avoue- surtout apprécié le single Too strange et son remix plus dance de Xavier Seulmand, tout en aimant pouvoir enfin écouter les titres découvert sur scène un an auparavant.

C'est aujourd'hui sur CD que je redécouvre ces cinq titres insérés dans ce premier album What's your name? qui vient de sortir (pour Halloween?) ce 31 Octobre, avec une superbe pochette où un Michal nu, chauve, tatoué, piercé et branché par le nombril nous fait un remake de Keanu Reeves version Matrix en phoetus sous moniteur robotisé ; J'ADORE !

L'album démarre par le nouveau single, l'envoutant et résolument dance You are the last, précédemment présenté sur son EP, et qui jouit d'un clip léché et à l'ambiance moîte et dérangeante convenant parfaitement au titre. Michal s'y expose "cherchant à trouver sa voie" et je me dis que ces sonorités électros d'inspiration new wave à la fois lancinantes et sexy, rebelles et attirantes, en font en effet un single vendeur potentiel de son nouveau (Self)Concept auprès du public.


Michal enchaîne avec le plus calme Don't say, qui bénéficie d'une structure couplets/refrains plus pop, avec un refrain plus enlevé et une bonne rythmique qui réveille le morceau, mais qui s'échappe à nouveau du trop consensuel avec son long break presque silencieux d'après premier refrain. Sur ce titre, l'anglais de Michal me déroute presque ; j'entends bien que ce n'est pas un anglais qui interprète ces lyrics, mais je ne peux pas dire non plus qu'il a un mauvais accent : cela me paraît juste un peu déroutant...
Heureusement, pour me remettre bien d'accord, c'est Too strange qui suit, et là, pour ce premier titre écrit paroles et musiques par Michal (enfin, Self Concept) seul, y'a rien à dire : couplets efficaces avec une bonne mélodie et une rythmique addictive inspirée d'Henri Belolo façon Village People (j'entends presque les "They want you, they want you, they want you as a new recruit" sur sa rythmique), mais surtout un refrain hyper accrocheur avec sonorités new wave à la Depeche Mode bien en avant... c'est peut-être un poil vintage, mais c'est diablement efficace ! Sauf que bien sûr, ça n'a pas trouvé sa place dans les playlistes de nos radios françaises... mais ça n'enlève rien à ce tubesque premier single !


I pray enchaîne avec une nouvelle plage plus calme et électro symphonique, quoique comme parasitée de sonorités industrielles noizy, comme une chemise empesée posée sur le couvre-lit, mais qui aurait des tâches de graisse sur le col et les manches... A 2'47, ce titre paraît surtout durer le temps d'un interlude car il se termine très vite et nous laisse découvrir un nouveau tube potentiel. Une nouvelle fois écrit et composé en solo, ce Sinner décline un peu plus dans ses paroles et son ambiance le thème du clip de You are the last. Michal s'y joue le voyeur pervert qui ne peut s'empêcher de décevoir et tromper son love. Bonne rythmique, refrain accrocheur, choeurs séduisants, thème appelant les images et format à 3'40 tout à fait radiophonique, ce "pécheur" ne peut qu'être le prochain single vendeur de l'album à mes yeux...
Suit le titre donnant son nom à l'album, What your name?, et si la partie "na na na na na na na" m'énerve plus qu'autre chose, d'autant qu'elle intervient dans les couplets plus parlés que chantés, le refrain récupère un peu ce choix auquel je n'adhère pas. Musicalement, les lyrics de ce refrain sont très bons, j'aime aussi beaucoup le couplet "You and your girlfriend were one. No place for me, no place for fun" qui me donne l'impression que l'histoire raconte une histoire à la Jules et Jim tronquée. Ce titre me paraît cependant manquer de potentiel pour défendre l'album en son propre nom.
Le titre suivant, Self-concept, est plus riche rythmiquement, très vintage encore dans une ambiance Depeche-Modesque très eighties, avec un refrain bien trouvé "I'll be your god in hell, you'll be the queen in my bed" qui continue avec l'ambiance un peu sulfureuse/backroom du concept. Michal continue à souffler le chaud et le froid le long de l'album cependant puisque le titre suivant No bliss redevient plus calme, plus sage, au début et en apparance du moins. En effet, les deux premiers couplets sont presques suaves et le refrain au beat très appuyé arrive comme une révolte, un dégoût musical finalement revendiqué dans le texte, par rapport à la situation de cet homme en couple qui joue sur plusieurs tableaux et cherche la rédemption ou la compassion, mais dont les mensonges rendent Michal malade donc... J'y lis comme une suite au thème déjà abordé dans What's your name? alors cette certaine redondance me laisse à penser que les paroles de son Self Concept doivent être pas mal autobiographiques...
Une intro électro lancinante ronronne pour démarrer un nouveau titre très réussi, bizarrement intitulé Ouou, sûrement du fait des choeurs susurrant vaguement des "Ouh Ouhouhouh Ouh Ouhouhouh..." en guise de refrain. Ses véritables paroles sont cependant "A miracle is physical" et la même rime s'étale tout le long de la chanson, à force d'erotical, cynical, chemical, etc. pour finir par le superbe "Nothing that filled my body was strange at all". Finalement, le seul truc moche de ce titre, c'est son titre... Ouou, ça ne veut pas dire grand chose ; par contre, il a un rythme dément, une allitération des paroles qui se vrille en boucle dans le cerveau, des choeurs bien mémorisables et si ça avait moi, je l'aurais appelé Physical, tout simplement, et ça collait assez avec l'esprit sexy de la chanson. Autre réussite, les phrases comme extraites de conversations de Michal venant sur la fin du morceau s'intercaler entre les choeurs et paroles, à la manière de commentaires sur film de voyage. Futur single ?
Retour du piano/voix que l'on connaissait bien de Michal en intro de I was supposed to be..., titre suivant et doux moment de calme, musical en tout cas, puisque côté lyrics, une nouvelle fois Michal expose son côté obscur, mais comme d'un regard extérieur, triste et mélancolique. Dans le refrain "I was supposed to be your only fantasy (...) now I'm holding the knife" je visualise un crime passionnel, et dans "this room is hiding a demon in my bed (...) I've already seen him on TV, now he's with me" je comprends que son amant est médiatisé. Une fois de plus, je ne peux m'empêcher de penser que ce Self Concept est tiré de son coeur, écrit à l'encre de son sang, de ses expériences... Cet album est un plongeon au creux de son intimité, comme si on partageait ses souvenirs, ses rêves, fantasmes et cauchemars, tous mélangés in électro-utero...
Follow me prolonge cette plage de calme musical, annonciateur de fin d'album souvent, avec de beaux arrangements symphoniques et une très belle mélodie, douce, paisible, plus que ne le sont cette fois encore les paroles, emplies d'amère quiétude post-jalousie/tromperie. Les choeurs et arrangements deviennent même presque Beatles-iens pour mes oreilles, finalement toujours très old-school, et angéliques aussi, avec des choeurs aériens nimbant les délicates touches du piano égrénées par Michal. Le final me fait penser que peut-être ce Follow me et son "goodnight" est une fuite vers le bien-être de l'après-vie, vers cette sérénité de l'au-delà sans problèmes. Don't die enchaîne peut-être alors comme une réponse de l'être aimé, toutjours tout en douceur et à l'ambiance délicatement ouatée, pour combattre la mort et la maladie qui l'a emporté ("this monster took you away"). Cette ultime chanson dure à peine plus de 3' et bien que ce soit la dernière d'une trilogie de titres calmes et plus soporifiques, je trouve qu'elle s'arrête trop vite...

Mais ce n'est pas encore la fin ! Michal nous fait le plaisir de faire ressuciter la musique le temps de deux remixes (versions longues), d'abord de Too strange par People Theatre et le freak mix, puis You are the last, le dub mix de Xavier Seulmand dont j'avais téléchargé la version single du premier single. Ambiance discothèque électro/new wave pour cette fin de CD qui me fait soudain penser que je n'ai même pas évoqué le fait que cet album soit sorti sur le label d'Ysa Ferrer, Lovarium Productions, et que Self Concept semble partager son manager Mykeul M., en plus de des deux remixeurs choisis qui ont travaillé sur plusieurs titres d'Ysa déjà. Ce n'est donc pas un hasard s'il avait fait sa première partie il y a déjà deux ans et demi... Notons un renvoi d'ascenseur au Divan du Monde le 12 Novembre avec un duo avec Ysa sur scène pour son concert évènement célébrant la sortie de son album.

En conclusion, Self Concept est bien éloigné du Michal que l'on connaissait, déjà par la langue anglaise plutôt que française, puis par l'ambiance, résolument underground et sans concession grand public, et même si ça n'a plus rien à voir avec Deauville ou Viens jusqu'à moi, on retrouve tout de même les inspirations new wave déjà bien présentes sur All alone with my gueule. C'est finalement donc plus une progression, un aboutissement, comme une plongée au coeur de lui-même, du Michal qui est devenu un homme, avec ses aspirations et ses inspirations, anciennes et nouvelles, qui demeure un beau travail, un beau voyage, mais qui ne se fait pas sans effort, comme une plongée dans un club moîte et surpeuplé, où l'on ne sait pas qui l'on va rencontrer, mais dont la musique vous ennivre et vous libère, et dont l'on ressortira nimbé de sueur, libéré d'un poids, mais fatigué et avec des courbatures dans les muscles à force d'avoir trop dansé en transe.


jeudi 3 novembre 2011

Christophe Willem's Promophonic sampler

En attendant la sortie de l'album Prismophonic le 21 Novembre prochain, voici déjà une video sampler et le tracklisting de ce futur chef d'oeuvre de Christophe Willem, d'après les extraits, c'est bien parti !
1/ Starlite
2/ Cool
3/ Le temps qu'il reste
4/ Si mes larmes tombent
5/ Indélébile (en duo avec Zaho)
6/ Jamais Dû
7/ Ennemis in L.O.V.E.
8/ Automatik
9/ Pas si loin
10/ Je rejoins la scène
11/ L'amour me gagne
12/ Falling







samedi 29 octobre 2011

Here comes Justin Jonas, sorry, his name is Joe...

When I heard Joe was the next from the Jonas Brothers to try and go solo after Nick's previous rock effort, I wouldn't have bet on the dance/R&B direction he has finally chosen. Instead, I would have thought he would have kept with the kids-oriented Disney pop/rock FM sound his former band is successful for. But it seems sexy Joe had more to say/show to his fans and what he has come up to is a kind of new juvenile Justin Timberlake impersonation, which must be an ideal niche, while the former girls' heart-throb is doing the actor.
So Hollywood Records helped Joe Jonas work with trendy top songwriters/producers, like Brian Kennedy, Chris Brown, Claude Kelly, Rob Knox or Danja, to create a full soundblasting record that will rocket to the top of the charts. Truth is, in terms of sales or US charts and despite him opening for Britney Spears Femme Fatale european tour, it looks like it has a little under-performed, but in my heart and from the first listen to his singles, there was no doubt for me that Joe Jonas' first album, Fastlife, was a record I could not do without !

Fastlife starts with All this time, a mid-tempo lovesong produced by Danja, ex-collaborator of Timbaland himself, that first sounds like a romantic ballad but then evolves into a strong rhythmic dance/R&B track. Second single Just in love follows and here comes the first of several pop perfection moments of the CD. Produced by Rob Knox and co-written, like most of the songs here, by Joe Jonas himself, this one has a killer beat, catchy melody and an inescapable electro gimmick that opens the song. The chorus is sticky like glue and you can't do nothing but nod the head in rhythm until the beats stop. Joe's vocals are sexy and soulful, and when you look at his cute look on the CD cover, you can't help but think he has all it takes to become a big star, the kind of who's got thousands of girls screaming out his name in concert and at the door of his hotel.
See no more is next on the album and it is the first single that Joe Jonas unleashed to start his solo career. Co-written with Brian Kennedy and R&B singer Chris Brown who both produced the track, the song is an upbeat electro/pop hit where Joe's vocals shine and reach high notes, with an addictive chorus chant "I don't wanna see no more, oh oh...". Next (and third single in a row) is another Danja produced dance/R&B surefire hit, and this Love slayer is apparently a fans' favourite. Easy to understand why because it has a killer beat and very good memorable chorus with synthé arrangements that makes it very up to date, like a song Rihanna could have recorded for her latest album.
The title track for the album is next on track #5 and this Fastlife starts with the sound of a motor /car running and it is as if I already saw the video for it, with Joe sittin' on a powerful big japanese motorcycle drivin' wild on a nighttime highway with lights passin' his head by with air in his short hair. The song that follows is an 100% electro/R&B anthem with a crazy chorus where different inspiration styles collide to a final mix that sticks to the head. Next track Passing time doesn't miss a beat and this Claude Kelly co-written Danja production is another slice of infectious electro/pop that has a super-catchy chorus. Girls' hearts will melt for sure along the lines of this song if Joe was singin' it to a crowd in concert, with half-naked dancers around him.
Sorry is the first slower time of the album and one song I feel is more personal than the previous ones Joe co-wrote too. It features beautiful romantic guitar solos by Nuno Bettencourt (of Extreme and More than words fame) but still has some good beats put over it after the acoustic intro so it ain't a ballad at all, just a calm but rhythmic mid-tempo, romantic and a little bit sad, but with this guitar melody that goes on like a gimmick all through the song, and it sounds like a hit ! Sure this Sorry will get a single release (even though it clocks at 5'03 and may be edited a little to match radio formats more) and sure then it'll gain back the Jonas Brothers' fans...
Kleptomaniac comes next and it brings back the good beats, for the first song (out of only three) that Joe didn't co-wrote on the album. Electro sounds and killer chaotic beats start the song and the rhythm nearly goes drum 'n' bass while Joe sings the verses, but when comes the chorus, there is no escape and it flies high in the sky of a pop perfection world. Compared to that incredibly good chorus, maybe the verses are a little bit too low in melodic quality but the chorus and its overwhelming appeal embarks you instantly and you can't help but use the REPEAT touch on that track !
Not right now's intro sounds a little as if it was Just in love again but then it is a not so good twin song and I think it is the first album filler on the CD. It still has an uplifting melody and even strong Timberlake ressemblance, so I won't say it is a bad track, but the level was way too high on the previously heard tracks... It was the last song Joe co-wrote as the following last two's don't see him share co-writing credits anymore. First one is Take it and run, another Danja production and an upbeat/mid-tempo electro/R&B with strong chorus. The R&B influence sounds stronger on this one I feel, and it could have easily featured some rap star to make the record more marketable, but that wasn't the choice they made for Fastlife, first... In fact, Just in love has been remixed with a featuring from Lil' Wayne and this new version has appeared as a bonus track on the iTunes download version of the album along the dance remix of the same song, by Moto Blanco. Why not include them both (and the SoulSeekerz remix too) on the physical CD ? Like always, I feel robbed to have bought the real thing instead of the digital copy...
Final track on the actual CD though, Lighthouse, is the slower song of the album, although still not a ballad, but a very slowed down mid-tempo that sounds nearly atmospherical, and a second song that Chris Brown has co-written & co-produced. It is a strange way to end the album, as it doesn't sound at all like the rest of it, but it would have sound odd elsewhere on the CD too for sure so as this song has enough appeal not to have been dropped and put out of the tracklisting, the conclusion slot was the perfect place for it if you think of it.

In conclusion, Fastlife was needed in my discography, even more than Justin Timberlake's two albums that I don't even own, just because of its pop quality : with its tight 11 songs tracklisting, 90% of it is made of the catchiest dance/pop, with today's sounds, nice lyrics, and beautiful vocals by a talented young man who, despite having recorded multiple awarded albums with his brothers already, is only at the start of a long career for sure. Or at least, I hope so !

Find below the videos for his two first singles (and Just in love was recorded in Paris !)



No need of secret codes to love Darren Hayes' new album !

Today is the day I have finally received Darren Hayes' new album in my post, the 2CD deluxe edition of Secret codes and battleships imported with Amazon.co.uk, and first of all, let me say it is a beautiful package, all wrapped up like a book with full lyrics and photos, a piece of art I am proud to have between the hands.
But don't let me get fooled by the package : the music is as beautiful too and let me take you to a journey into Darren's latest musical world, track by track :

1. TAKEN BY THE SEA 4:25
written by Darren Hayes, Steve Young & Robert Conley
produced by Darren Hayes, Justin Shave & Robert Conley
Only piano notes starts the album, and its first song, for a while, before the orchestral arrangements first, then Darren's voice, follow. From the start I knew that Taken by the sea would be a mid-tempo but when comes the chorus, it has evolved a little into a power ballad. I especially love the lines "I am an island and you are the ocean..." and the rhythm of that romantic love song.

2. DON'T GIVE UP 3:44
written by Darren Hayes & Steve Robson and produced by Steve Robson
Don't give up
's intro changes the pace and with this second track, we're in for a faster uptempo dance/pop -though still love- song. On this one, Darren stands up to fight for his love against time that passes by. I believe this one in particular must be dedicated to his man, Richard, who gets an album dedication at the end of the credits : "for Richard, my lionheart" and I still feel this metaphore in the song's lyrics when it goes "you'll be a brave heart, I'll be a lion's roar and love surrenders to win the war..." At the end, it has very nice falsetto vocals and warm adlibs but all in all, although it is a good song, upbeat, it maybe doesn't go the way a potential single could be.

3. NEARLY LOVE 3:12
written and produced by Darren Hayes, Phil Thornalley & Mads Hauge
Nearly love follows, with Darren's warm voice and rhythm guitars in the intro, before the rhythm builds up with more electronic sounds and even orchestral strings. This song is stuck in between the angelic romantic side of Darren and his devilish sexy and funky double : it is a very nice melting-pot and this one could easily become a single ; the chorus is catchy, especially with the opening "and now I love you, love you" lines, and it belongs to Darren's post-Savage Garden/Spin mainstream popsong inspiration theme, I feel, sort of universal love song that could appeal to everybody.

4. BLACK OUT THE SUN 4:10
written and produced by Darren Hayes & Carl Falk
Darren said about Black out the sun that it was a song he wrote with Leona Lewis in mind, but in the end kept for him as he felt even the songs he wrote with another singer in mind was about (and for) him... It would be nice to hear what Leona would have made of it, but fact is I like Darren's version like it is : a pleasant mid-tempo with a melodramatic melody for the chorus where Darren's voice goes higher than ever. The calm handclapping-like rhythm gives this song force and persuasion to lead it into our head and make us fall in love with it. This one has been chosen as the second single off the album on these international shores, whereas in his native land Australia, it is Bloodstained heart that has been chosen but Black out the sun will be the third anyway... Shall I add the boys from the 7th Heaven team have remixed it like they did for the first single and that it's heaven on earth once more !

5. TALK TALK TALK 3:39
written and produced by Darren Hayes & Carl Falk
Talk talk talk was the first single Darren released at the end of 2010 to have a comeback in his fans' heart to announce the short coming of his fourth solo album ...and what a comeback single ! I think I'll never get bored of it ! From the start and its electro loops, this collaboration song with swedish Carl Falk won me over and I fell deeply into the hypnotic groove of the verses, the über-catchy chorus, and I can't help singing along with Darren on the chorus lines "Just breathe in and out because all I wanna do is just talk talk talk to you..." I think the "talk talk talk" gimmick is in fact a "toc toc toc" magic password Darren Hayes has found to let his voice enter our brains and fecond it with his vitality, love and passion. I don't understand how this pure addictive hitsong hasn't been the worldwide hit it deserved to be !

6. BLOODSTAINED HEART 3:51
written and produced by Darren Hayes & Carl Falk
Next is Darren Hayes' third (or second in Oz) single off the album, and Darren gets back into romantic melancholia with this third song in a row that has been written/produced by the same duo although they don't sound the same at all. After several listens, I have found a deeper magic spell in Bloodstained heart than in Black out the sun. Maybe it is because the slow tempo that starts the song speeds itself up little by little to become a nearly anthemic pop/rock explosion, but I really like it now, with the beautiful melody of the chorus and the drums that make me think of it as a Coldplay kind of song ; it could become a big hit and it has a very strong video too so ...fingers crossed !




7. GOD WALKING INTO THE ROOM 4:23
written and produced by Darren Hayes & Justin Shave
Nice background vocals and tickling sounds make the inspirational intro for the following track, and this God walking into the room could become a fourth single in a row if released one day. It has the potential catchiness and nice harmonies, although there is an omnipresent electric guitar's sound that annoys me a little. Its presence increases even more in the bridge a la Slash, but it is okay then ; I'm used to that sound I don't really hear in the usual dance/pop records I listen to :).

8. HURT 3:20
written by Darren Hayes & Steve Lironi
produced by Darren Hayes & Justin Shave

Hurt starts with electro piano notes and soft vocals by Darren and it makes me think of an electro lullaby for the kids of the 22nd century, but it is a false impression : when the chorus comes, the song gets empowered by strong vocals and catchy rich melodies that stay of high standard with second verse, with more orchestral arrangements and strings added too, and I think Darren's got a pure hit here ! It screams out to be released as a single very soon !!!! My second favourite song here after Talk talk talk, for sure.

9. ROSES 4:19
written by Darren Hayes & Walter Afanasieff and produced by Walter Afanasieff
Darren joins forces back with Walter Afanasieff, who worked on Savage Garden's Affirmation album and Darren's Spin first solo, for these musical Roses. I don't know why, maybe it is because of the usual ballads mister Afanasieff wrote for Mariah Carey, but I was fearing their new collaboration would be a sweet mid-tempo/ballad and guess what : it is not ! Instead, even though the intro is very calm and atmospheric, the song is a patchwork of rhythm with mid-tempo verses but very uplifting electronic pre-chorus and you got an upbeat chorus with good melody that stay in the head. The bridge and outro calm down the song back and I feel this one could easily be picked up by EMI as a further single too, as it belongs to the romantic imagery people picture for Darren's music.

10. STUPID MISTAKE 4:39
written by Darren Hayes & Robert Conley
produced by Darren Hayes, Justin Shave & Robert Conley
Written and produced by the nearly same people behind the album's opening track, Stupid mistake goes the opposite way with a super-catchy upbeat pop/rock number that makes my feet tap along all through it. Although very addictive, I don't see it as single potential, maybe because of its apparent simplicity or old-school rock'n'roll-esque rhythm... Only one thing sure though : I like it A LOT !

11. CRUEL CRUEL WORLD 3:53
written and produced by Darren Hayes & Brian West
Cruel cruel world sounds like it was supposed to be from its title : I mean, it looked like it should be a painful song about sad things and even though it is not a full-on plaintive mid-tempo/ballad, it really has powerful rhythms at moments, with acoustic guitar too, and Darren's chant goes perfectly the way to personify the hurt one should feel lost alone in today's world, addicted to pills to be able to get through, but as the uplifting melody means it, Darren's saviour is his love, and this song is cheerful in the end ; a nice album track.

12. THE SIREN'S CALL 4:01
written and produced by Darren Hayes & Carl Falk
More inspirational chants starts the last track of the standard edition of the album and ends the first CD of my deluxe edition. The siren's call doesn't sound like in a church, as it belongs more to religious african vibes as I feel it. It is a nice change of atmosphere for this calm but powerful mid-tempo song with full strings and pleasant drama.

Deluxed Edition Bonus Disc extras :
1. EXPLODE 4:26
written and produced by Darren Hayes & Brian West
The first extra song from the Deluxe package is an upbeat song whose rhythm reminds me of Stupid mistake's rock'n'roll vibe. It is more synthpop though and could have easily been included in the standard tracklisting. The beat is addictive, the vocals are good as always, and the lyrics see Darren go back to his sometimes trademark plentiness, I mean, I like it how Affirmation speeded up the rhythm by having words following words after words, lyric lines after lines, and Explode is one of that sort : Darren Hayes is a wonderful lyricist, and a singer who knows how to sing lines after lines like a rapper with melodic sense and without losing his breath.

2. PERFECT 4:27
written by Darren Hayes & Rick Nowels
produced by Darren Hayes & Justin Shave
Perfect
keeps with the electronical arrangements but calms the pace a little, even though it doesn't even sound like a mid-tempo at all ! The song is a beautiful pop/dance song, with childish elements sometimes hidden in the background, like this toy piano little notes. Once again, it should have been part of the standard album because it is too good to be wasted unknown. I think everybody that intends to buy Darren Hayes' Secret codes and battleships album should only buy this Deluxe Edition of it. Else, he'll get robbed of high quality pop !

3. TINY LITTLE FLASHLIGHTS 4:03
written and produced by Darren Hayes & Brian West
Tiny little flashlights is the third song Darren wrote and produced with canadian Brian West and another whose acoustic elements are mixed with more electro arrangements to reach a perfect sound that belongs either to yesterday and tomorrow's world, and make Darren's music intemporal for sure. This one is some sort of an atmospherical mid-tempo that sounds warm to the ears.

4. NOTHING 3:32
written by Darren Hayes & Robert Conley
produced by Darren Hayes, Justin Shave & Robert Conley
Nothing
is another song Darren has done with long-time collaborator Robert Conley and another pleasant mid-tempo but with a catchy chorus that spices things up a little when it comes. The end is uplifting and has very nice vocal harmonies that are the perfect transition to the next track.

5. GLORIOUS 6:18
written by Darren Hayes & Robert Conley
produced by Darren Hayes, Justin Shave & Robert Conley

Glorious starts like it will become some kind of an anthemic pop brilliant moment, with calm intro with full strings and standard Darren vocals & melody, I mean, this one is instantly recognizable as Darren Hayes. Verses and choruses follow each other with romantic/melodramatic atmosphere and it finally reaches climax where only Darren's voice stays strong on a thin lay of strings, nearly angelic, and it sounds as if Darren had been rocketing into the sky till he reached heaven and have found happiness fall down back on earth. At 4'30, it sounds as if the song is gonna end but then violins errupt in the speakers and the song goes full philarmonic and instrumental for more beauty and a perfect ending for this extended tracklisting.

6. TALK TALK TALK (Live in the Attic) 4:03
7. BLACK OUT THE SUN (Live in the Attic) 4:16
To end this Deluxe Edition as an encore, Darren Hayes has re-recorded his two singles in his own home-studio in the attic, in stripped-down and slowed-down acoustic versions with only his voice and accompanying keyboards. Talk talk talk is beautifully tear-busting while Black out the sun becomes more cheerful than in its original version with the uplifting sound of piano in the background.
I don't miss remixes on this CD because I think it couldn't have ended better than with those two live-recorded versions and all in all, like it is be supposed to be with every good album, there is only one single need when those last song's last note echoes : play it all again !

Although still on a 2CD package like This delicate thing we've made was, this new Darren Hayes album may sounds tighter, with a shorter tracklisting, and even though Darren has worked with many collaborators on it, either songwriters & producers, the whole thing sounds as a whole, with songs' universes not too dissimilar from one another, and this marks the difference with other artists that pick up songs on pre-recorded demos with studio session singers and record them to make an album ; with Darren Hayes getting as always involved at 200% in the songwriting and production of his music, you only get one thing while listening to his albums -and this one is no exception- , and it is full access to the man's soul, and it shines good ! It's a level higher than the standard pop I listen to (and like) most of the time. His music is designed to last : I'm pretty sure I'll still be listening to these Secret codes and battleships in years and years from now on !